dissabte, 8 de març del 2014

La Tècnica de la Tortuga


LA TÈCNICA DE LA TORTUGA”
Schneider i Robin, 1990

A tots aquells nens que teniu problemes pel vostre comportament impulsiu, aquells moments que us sentiu enfadats, angoixats, excitats, crideu, ploreu, etc. i que encara que sabeu que els pares o els professors us acabaran renyant o castigant, vosaltres no podeu evitar comportar-vos així.

Per a vosaltres, m'agradaria contar-vos la història d'una tortuga. Ella es sentia igual que vosaltres quan us renyen els pares o els professors pel vostre comportament, però ella va aprendre a solucionar aquests problemes que li provocaven els seus comportaments.

Aquest conte és una tècnica d’autocontrol. Què vol dir això? Que llegint aquest conte i intentant imitar a la nostra amiga la tortuga podreu aprendre a relaxar-vos, a mirar dins vostre que esteu sentin en aquell moment, si esteu enfadats, contents, angoixats.. i així, vosaltres mateixos podreu aprendre a donar-vos les instruccions per controlar aquestes reaccions i pensar solucions per evitar-les.














I aquí deixo un manual per als pares, profes o qualsevol persona que vulgui saber una mica més sobre aquesta tècnica d'autocontrol de la conducta impulsiva i d'aquesta manera poder ajudar-vos a realitzar-la correctament.

 

Manual per a l'entrenament de l'autocontrol de la conducta impulsiva 

 Tècnica elaborada per Schneider y Robin(1990)

Aquesta és una tècnica d'autocontrol molt aplicada pels psicòlegs d'orientació cognitiu – conductual i que va adreçada a nens que no han adquirit la habilitat per gestionar el fracàs, als que la frustració fa que reaccionen amb conductes inapropiades com poden ser: rabietes, donant cops als demés, insultant, fastidiant, parlant massa, no atenen a les ordres... En resum, que pateixen innecessàriament per la seva falta d'autocontrol dels impulsos (Schneider, Marlene; Robin, Arthur).
 
Aquesta tècnica també pot fomentar l'autoestima al sentir-se que són capaços de controlar certes conductes per ells mateixos.
 
L'objectiu:
  • Ensenyar als nens i nenes estratègies per a relaxar-se.
  • Fomentar l'autocontrol de la conducta impulsiva.
  • Desenvolupar la capacitat de reconèixer, expressar i gestionar les emocions.
  • Ensenyar a analitzar les situacions i pensar en solucions per resoldre-les adequadament. 


    A qui va dirigit:
A nens i nenes a partir de 3 anys. 

Instruccions:
Un cop els hi hem contat “El conte de la Tortuga”, els hi explicarem que igual que la tortuga es ficava a la seva closca cada cop que sentia ràbia o estava enfadada, nosaltres podem fer el mateix i ficar-nos a la nostra closca imaginària per a relaxar-nos fins que ens passe aquest malestar, aquest foc que s'encén de tant en tant.
Per entrenar la tècnica de la tortuga fa falta varies setmanes d'entrenament, per a que els nens vagin adquirint les respostes adequades.
Aquest entrenament es farà en 4 etapes:

  • Primera etapa (setmana 1 i 2) s'ensenya al nen o nena a respondre a la paraula “tortuga” (es pot adaptar a nens més grans substituint la paraula “tortuga” per alguna altra paraula menys infantil. Per exemple: “temps mort” o “stop”. L'objectiu serà que quan escolte la paraula, ha de tancar els ulls i apegar els braços al seu cos, baixant el cap al mateix temps que puja les espatlles i replegant-se a la seva closca com fa la tortuga.
  • Segona etapa (setmanes 3 i 4), el nen aprèn a relaxar-se. Per a això, tensa tots els músculs mentre està en la posició de tortuga, manté la tensió durant uns segons, i després relaxa tots els músculs.
  • Tercera etapa (setmana 5), pretén aconseguir la generalització en la utilització de la posició de tortuga i la relaxació a diferents contextos i situacions.
  • Quarta i última etapa (setmana 6), dirigida a l'ensenyament d'estratègies de solució de problemes. Per fer això, necessitem que el nen o nena ens done varies alternatives i reflexionem amb ells quin seria el resultat si fa una o una altra de les alternatives.

És molt important que després de cada pràctica realitzada correctament es done un reforçament, aquest ha de ser immediat, per a que el nen es senti motivat. Els reforç pot ser social (lloances, reconeixement,...) o bé material (xuxes, caramels).

La tortuga i jo esperem que us vagi superbé.







Escrit per Joana Rodríguez